Suruõhu jaotamine
Pneumotorustiku läbimõõdu määramine
Tänu üha laienevale mehhaniseerimisele ja automatiseerimisele laieneb tööstusettevõtete suruõhu tarve pidevalt. Selleks et juhtida suruõhk seadmeteni, kasutatakse pneumotorustikku.
Torustiku läbimõõt tuleks valida selline, et rõhulang suruõhureservuaari ja tarbija vahel ei oleks suurem kui 100 kPa. Suurem rõhulang vähendab tunduvalt süsteemi efektiivsust. Pneumotorustiku ja kompressori parameetrite valikul on kasulik arvesse võtta ka edaspidist laiendamisvõimalust, kuna pneumotorustiku ümberehitamine võib minna küllaltki kulukaks.
Pneumotorustiku ehitamiseks ei tuleks kasutada juhuslike mõõtmetega torusid või rakendada nn. rusikareeglit, vaid pneumotorustiku läbimõõtu tuleb määrata sõltuvalt:
Torustiku läbimõõt tuleks valida selline, et rõhulang suruõhureservuaari ja tarbija vahel ei oleks suurem kui 100 kPa. Suurem rõhulang vähendab tunduvalt süsteemi efektiivsust. Pneumotorustiku ja kompressori parameetrite valikul on kasulik arvesse võtta ka edaspidist laiendamisvõimalust, kuna pneumotorustiku ümberehitamine võib minna küllaltki kulukaks.
Pneumotorustiku ehitamiseks ei tuleks kasutada juhuslike mõõtmetega torusid või rakendada nn. rusikareeglit, vaid pneumotorustiku läbimõõtu tuleb määrata sõltuvalt:
- läbivoolava õhu hulgast,
- pneumotorustiku pikkusest,
- ubatavast rõhulangust,
- kasutatavast töörõhust,
- torustikus olevate õhu liikumist takistavate elementide hulgast.
Pneumotorustiku paigaldamine
Lisaks pneumotorustiku õige läbimõõdu valikule on oluline ka pneumotorustiku õige paigaldamine. Selleks, et pneumotorustiku seisukorda oleks võimalik regulaarselt kontrollida, tuleks vältida torustiku paigaldamist halvasti ligipääsetavatesse kohtadesse või müürida torustik seina sisse. Selline paigaldus raskendab oluliselt suruõhu lekkekohtade avastamist ja kõrvaldamist, kuid isegi minimaalsed lekked pneumotorustikus põhjustavad märgatavaid rõhulangusi torustikus.
Pneumotorustik paigaldatakse nii, et tekkiks langus 1-2% õhu liikumise suunas. Väljavõtted horisontaalselt paiknevast torustikust tehakse alati torustiku ülemiselt poolelt, et vältida vee sattumist jaotuslõdvikutesse. Vee eemaldamiseks pneumotorustikust on vajalikud kraanid.
Pneumotorustike topoloogia.
Konstruktsioonilt lihtsam on lihtjaotusega pneumotorustik.
Lihtjaotusega pneumotorustik
Ringjaotusega pneumotorustik
Enamasti kasutatakse ringjaotusega pneumotorustikku. Sellise suruõhu jaotamise korral saavutatakse isegi küllalt suure õhu tarbimise korral torustikus ühtlane rõhk, kuna suruõhk juhitakse tarbijani kahest suunast samaaegselt